انتخابات

آمریکا، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و کلمبیا فعلا متهمین کودتای بولیوی هستند. بویژه با توجه به سابقه بد ایالات متحده در دخالت اداره کشورها و یا تحریک و آشوب آفرینی چنین اتهامی به واقعیت نزدیک است.

چشم طمع آمریکا به میراث سیمون بولیوار

هر چند لوئیس آرس، رئیس جمهور بولیوی، شامگاه پنج شنبه طی کنفرانس خبری بطور رسمی شکست کودتا و بازداشت رهبر نظامیان شورشی را اعلام کرد اما بررسی پشت پرده این اتفاق مهم خالی از لطف نیست.  ماجرا از این قرار است که بامداد پنجشنبه به وقت تهران شماری از خودروهای زرهی ارتش بولیوی به دستور ژنرال «خوان خوزه زونیگا» فرمانده نیروهای مسلح بولیوی که وعده «بازگشت دموکراسی به کشور» را داده بود، به سمت درهای کاخ دولتی هجوم بردند. این اقدام با واکنش لوئیس آرس، رئیس جمهور کنونی و اوو مورالس، همتای پیشین مواجه شد و آنها مردم را برای دفاع از حکومت مشروع فراخواندند. با بالا گرفتن تنش، در ادامه تلویزیون دولتی بولیوی از عقب نشینی زره پوش‌های ارتش و باز پس‌گیری اماکن حیاتی لاپاز از جمله کاخ ریاست جمهوری توسط پلیس خبر داد. در نهایت اعلام شد که در پی مداخله ارتش علیه کودتاچیان به سرکردگی ژنرال «زونیگا» علیه دولت قانونی این کشور، تلاش برای کودتا تنها پس از سه ساعت شکست خورده است.

دعوا بر سر لیتیوم، نفت و گاز

این اتفاق درحالی رقم خورده که در ۱۰نوامبر ۲۰۱۹ اوو مورالس پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، با کودتایی آمریکایی مجبور به استعفا شد و به‌همراه خانواده‌اش ناچار به خروج از کشور و اقامت در مکزیک شد.

هادی اعلمی فریمانی کارشناس مسائل آمریکای لاتین در باره دلایل وقوع کودتای دوباره در بولیوی به قدس گفت: بخشی از علل این رویداد به رقابت‌ها در داخل کشور بازمی گردد؛ چراکه بسیاری معتقدند دولت چپ گرایی فعلی ادامه راه اوو مورالس بوده است و لوئیس آرس، به نوعی سیاست‌های نزدیک به وی را دنبال می‌کند. آنها در چنین دست تحولاتی ذینفع هستند و سعی کردند که با ساقط کردند دولت های چپ گرا و به دست گرفتن قدرت، تجارت نفت و گاز را به نفع طبق مورد نظر خود توسعه بدهند.

وی افزود: دومین مسله مربوط به دخالت‌ کشورهای خارجی و چشمداشت آنها به منابع سرشار بولیوی است. تجارت نفت و گاز، تجارت کوکا و منابع غنی لیتیوم سه موضوعی هستند که عوامل خارجی را اغوا می کنند. ایالات متحده آمریکا، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و کلمبیا که فعلا متهمین این ماجرا هستند. بویژه با توجه به سابقه بد ایالات متحده در دخالت اداره کشورها و یا تحریک و آشوب آفرینی چنین اتهامی به واقعیت نزدیک است.

اعلمی فریمان تصریح کرد: ضمن اینکه مقامات امنیتی آمریکا بارها نسبت به خطرات تجارت کوکا به عنوان ماده اصلی تولید مواد مخدری همچون کوکائین مورد استفاده قرار می گیرد هشدار هایی را داده بودند در حالی که کاشت برگ کوکا در باور عامه مردم بولیوی دارای قداست می باشد.  بحث معادن لیتیوم در بولیوی هم بسیار مهم است و بر اساس اسناد موجود چیزی در حدود ۹ تا ۲۱ تُن لیتیوم با ارزش ۱۶۰ میلیارد دلار در این کشور وجود دارد. کشورهایی مانند روسیه، آمریکا، آلمان و حتی چین در این میان چشم به معادن لیتیوم بولیوی دارند.گسترش حوزه نفوذ دو کشور قدرتمند شرقی یعنی چین و روسیه به عنوان مهم ترین رقبای غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا در آمریکای جنوبی هم نگرانی هایی را برای غربی ها ایجاد کرده است. پس بدیهی می باشد که آمریکا را به عنوان یکی از متهمین این ماجرا تلقی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.